Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-02@22:41:20 GMT

۳ ویژگی که هانری کربن برای نبی ذکر می کند

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۲۰۴۸

۳ ویژگی که هانری کربن برای نبی ذکر می کند

نشست «بررسی آراء و اندیشه های هانری کربن» با سخنرانی ان شاءالله رحمتی در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه آنا، نشست «بررسی آراء و اندیشه های هانری کربن» روز سه شنبه ۲۱ آذرماه با سخنرانی ان شاءالله رحمتی در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار گردید.

وی در این نشست گفت: هانری کربن شرحی دارد بر رساله های ابن سینا سهروردی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . ابن سینا در رساله الطیر می گوید ما مرغان آزاد بودیم، صیادانِ تقدیر دانه پاشیدند و ما اسیر شدیم و تلاش بسیار کردیم تا سرمان را از تور بیرون بیاوریم و شروع کردیم به پرواز در حالی که پای مان در دام بود. در این پرواز تجربیات گوناگونی کردیم. این دقیقاً ماجرای ازلیت و پیش دستی بر ابدیت است. ابن سینا می گوید اگر این داستان پرواز را برای هر کس تعریف کنم به من خواهد گفت تو پرواز نکردی بلکه عقل تو پرواز کرده است. کربن می گوید ابن سینای مشرقی را نمی توان فهمید مگر این که اعتقاد به ازلیت نفس را بپذیریم.

رحمتی در ادامه گفت: کربن از نجات پدیدار صحبت می کند. منظورش این است که گاهی بعضی مراحل را نمی شود دریافت و دست یافت اما با هدف نجات می توان حرکت کرد. تخیل مفهومی است که در علم هنر و در واقع در همه جا وجود دارد. نگاه کربن به تخیل شبیه به همان پروازی است که ابن سینا می گوید. یعنی در عین پای در بند داشتن بتوان عروج نیز کرد. یکی از واژه هایی که کربن زیاد به کار می برد واژه محاکات است که به معنای تقلید است. ما انسان ها محاکات و تقلید می کنیم و این گونه نیست که به بعضی چیزها اصلاً دسترسی نداشته باشیم. آن چیزی که ابن سینا و سهروردی از آن سخن می گویند نیز نوعی محاکات است. مثلاً سهروردی می گوید من در این داستان بوده ام یعنی این محاکات من است. هانری کربن در اندیشه های شیعی به دنبال مفهومی است که پیش از تجربه مرگ از آن آگاهی داشته باشیم.

ان شا الله رحمتی سپس افزود: مرحله اول عقل، عقل هیولانی است که در این مرحله عقل از معقولات خالی است. مرحله دوم عقل بالملکه است. یعنی معقولات فرا گرفته می شوند و می توانیم از طریق آن ها معقولات خود را افزایش دهیم و باید تمرین کنیم تا این موجودی برای ما ملکه بشود. عموم انسان ها در این مرحله اند. مرحله سوم که عقل بالفعل است معراف عقل بالملکه برای عقل فعلیت پیدا کرده اند و نزد عقل حاضر هستند. علم اجمالی و علم تفصیلی دو مفهوم مهم در این مرحله است. کسانی که در مرحله بالایی از علم هستند و علامه هستند علم شان علم اجمالی است نه تفصیلی. در مرحله عقل بالفعل علم انسان اجمالی است.

وی در ادامه عنوان کرد: در مرحله عقل مستفاد که در عموم انسان ها نیز پیدا می شود علم تنها اجمالی نیست. بلکه تفصیلی است. تمام معارف تفصیلاً نزد عالم حاضر هستند. عقل مستفاد عقلی است که فعلیت تام دارد و در مقابل عقل هیولانی قرار دارد. مستفاد یعنی این که معارفش از جای دیگری استفاده شده اند. آن جای دیگر همان عقل فعال است. فعلیت عقل مستفاد به این معنا نیست که خودش معرفت دارد بلکه معارفش از طریق عقل فعال دریافت می شود. این معارف در عقل جزئی ما هست. اما وقتی آن ها را در عقل فعال مشاهده می کنیم حضور ذهن پیدا می کنیم. تا قبل از مرحله عقل مستفاد گاهی با عقل فعال ارتباط پیدا می کنیم. اما در مرحله عقل مستفاد این ارتباط همیشگی است.

ان شا الله رحمتی همچنین گفت: کربن این سوال را مطرح می کند که آیا تنها یک عقل فعال داریم یا با عقول فعال مواجه هستیم؟ کربن می گوید برای هر فردی یک عقل فعال است. از این جا به این نتیجه می رسد که برای هر فردی یک من و نفس زمینی و یک نفس آسمانی وجود دارد. برخی از شارحان ارسطو گفته اند عقل فعال درون زاست و یکی از مراتب نفس خود ماست. تصور دیگر که فیلسوفان مسلمان بیشتر این دیدگاه را دارند این است که عقل فعال متعالی (Transcendental) است و فوق نفس است. مثل سهروردی که این سول را مطرح می کند که آیا تنها یک سیمرغ است یا هر زمان سیمرغی از عرش به زمین می آید؟ سهروردی خود، دیدگاه دوم را دارد که به آن سیمرغ منتشر می گوید.

وی افزود: کربن معتقد است سیمرغ رمز عقل فعال است و آن را به معنای عقل فعال می گیرد. مانند داستان عطار درباره سیمرغ. یکی از تفاوت های پیامبران و ائمه این است که برای تمامی سوالات پاسخ حاضر و آماده دارند. سوالاتی که از آن ها می شده برای تحقیق و پیدا کردن پاسخ وقت نمی خواستند. این جاست که حکیم به پیامبر شباهت پیدا می کند. چون تصور می کنیم که فرق حکیم با پیامبر این است که طی مراتبی به این مرحله می رسد. دیدگاهی وجود دارد که پیامبر نیز این مراحل را طی می کند، اما به شکل تقلیدی و نه حدسی. درباره حکیم برگرفتن از عقل فعال به شکل تقلیدی نیست، بلکه حدسی است.

ان شا الله رحمتی در ادامه اظهار داشت: بالاترین مرتبه عقل مستفاد عقل قدسی است. ابن سینا رسیدن به مرتبه عقل مستفاد را نوعی از نبوت می داند. غایت معرفت، تأله و خداگونه شدن است. ابن سینا در تفسیر آیه نور واژه مشکات را عقل هیولانی می داند، که از خود نوری ندارد اما می تواند جایگاهی برای نور باشد. زجاجه را عقل بالفعل می داند، که نوری دارد اما کامل نیست. شجره زیتون را فکر می داند، که می تواند به روغن تبدیل شود اما تا رسیدن به روغن مراحلی دارد. روغن را حدس می داند. تعبیر نورٌ علی نور را نیز عقل مستفاد می داند. چون قبل از مرحله عقل مستفاد، عقل بالفعل شده است و معقولات را دریافت کرده است. معقولات نور هستند. وقتی به مرحله عقل مستفاد می رسد دوباره معقولات یا همان نور را دریافت می کند.

وی همچنین گفت: این عمل ابن سینا که آیه نور را با مباحث ارسطو تطبیق می دهد در واقع ابن سینای مشرقی است. هانری کربن ابن سینای مشرقی را بر ابن سینای اشراقی ترجیح می دهد. ابن سینا حکمت مشایی را دنبال کرده تا آن را به حکمت اشراقی برساند. کربن در عین حالی که نبی و حکیم را از یک جنس می داند بر یک مبنا این دو را از هم متمایز می کند. از نگاه کربن نبی هرگز یک عارف نیست. ویژگی هایی را برگرفته از ابن سینا برای نبی ذکر می کند که نتیجه می گیرد نبی نمی تواند یک عارف باشد. حتی برای ولی نیز همین دیدگاه را دارد. درباره این جمله ابن عربی که خود را خاتم ولایت می داند کربن نمی پذیرد که ابن عربی خاتم ولایت باشد. کربن می گوید هر کسی که بتواند به عقل فعال متصل شود نبی است. اما از طرفی حرف هایی دارد که تناقض را در دیدگاه خود نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: کربن ۳ ویژگی را برای نبی ذکر می کند که این ویژگی ها را به صراحت در گفته های ابن سینا می توان پیدا کرد:

- شدت و حدت قوه حدس. چون عقل نبی، عقل قدسی است.

- جودت و قوت قوه خیال. کربن نبی را در حد یک عارف که قوه خیال قوی دارد تنزل می دهد.

- شدت قوه متصرفه نبی. که این قوه، قدرت تصرف معجزات پیامبران را شامل می شود که بیشتر از قدرت تصرف انسان های عادی است.

منبع:مهر

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هسل دیزاین

همراه با شرکت هسل دیزاین بزرگترین تولید کننده کفشور ، به دنیایی از استحکام و زیبایی خوش آمدید!
آیا به دنبال کفشوری هستید که علاوه بر ظاهری جذاب، عملکرد برتری نیز داشته باشد؟ با گاترهای خطی و نقطه‌ای از ما، این امکان را خواهید داشت!
???? ویژگی‌های متمایز ما:   ✅ استحکام بی‌نظیر: ساخته شده از جنس استیل با کیفیت بالا، گاترهای ما دارای مقاومت بیشتری در برابر فشار و ضربه هستند، به همین دلیل برخورداری از عمر طولانی و قابل اعتمادی دارند. ✅ زیبایی بی‌نظیر: طراحی مدرن و جذاب گاترهای خطی و نقطه‌ای به شما امکان می‌دهد تا محیط خود را با لمسی زیبا و خاص تزئین کنید، جلوه‌ای جذاب و منحصر به فرد به فضای شما بخشید.
✅ عملکرد برتر: با طراحی خاص خود، این گاترها جریان آب را به شکلی مدیریت می‌کنند که از لغزش جلوگیری کنند و در هر شرایطی عملکرد عالی خود را از خود نشان دهند.
نوع بی‌نظیر محصولات ما!

در شرکت ما، ما به عنوان تولید کننده گاترهای متنوع و با کیفیت، تلاش می‌کنیم تا نیازهای مختلف شما را برآورده کنیم.
با توجه به ماهیت متنوع کاربردها و محیط‌های مختلف، ما محصولاتی با ابعاد دلخواه و تنوعی گسترده ارائه می‌دهیم که شامل:
 
 گاتر استخر:
این گاترها به طور خاص برای محیط‌های استخری طراحی شده‌اند. ضدآب بودن و مقاومت در برابر شرایط آبیاری و مواد شیمیایی از ویژگی‌های اصلی آنهاست.
 گاتر پارکینگ:
 گاتر پارکینگ معمولاً در ورودی و خروجی‌های پارکینگ‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به ترافیک بالا و وزن خودروها، این گاترها به استحکام بالا و قابلیت تحمل فشار بزرگ توجه ویژه‌ای دارند.
 گاتر رمپ:
گاتر رمپ طراحی شده برای استفاده در رمپ‌ها و سایر محیط‌هایی که نیاز به کنترل جریان آب دارند. با توجه به شیب و موقعیت مختلف رمپ‌ها، این گاترها باید دارای عملکرد برتر و ایمنی بالا باشند.
گاتر صنعتی:
این گاترها برای استفاده در محیط‌های صنعتی طراحی شده‌اند. با توجه به شرایط سخت و نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، این گاترها از جنس‌ها و طراحی‌های خاصی برخوردارند.
با توجه به طراحی خطی گاترها، عملکرد برتری در مدیریت دبی و تخلیه آب دارند. این ویژگی به دلیل ترتیب موازی خطوط در ساختار گاترهاست.
وقتی آب به طور طبیعی جریان دارد، خطوط موازی کمک می‌کنند تا جریان آب به صورت متمرکز و در جهت مشخصی حرکت کند.
این باعث می‌شود که دبی آب به طور یکنواخت و بدون نقاط بلوکه شده توزیع شود، که در نتیجه باعث کاهش خطرات ناشی از تراکم آب می‌شود.
با توجه به این ویژگی، گاترهای خطی از طریق تخلیه آب به صورت مؤثر و موثر کمک می‌کنند.
به عنوان مثال، در مواردی که نیاز به جلوگیری از لغزش در سطح کف و یا تخلیه آب از محیطی مانند استخر، پارکینگ یا رمپ داریم، گاترهای خطی به دلیل قابلیت مدیریت دبی بالا و تخلیه آب به شیوه‌ای بهینه، انتخابی عالی می‌باشند.
این ویژگی‌ها باعث می‌شود که گاترهای خطی نه تنها امنیت بیشتری فراهم کنند بلکه زیبایی و استایلیشان نیز در محیط‌های مختلف شکوه بیشتری ایجاد کند.
نصب و شیب دهی گاترهای خطی به دلیل طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصی که دارند، بسیار ساده و سریع است.
به عنوان یک راهکار کارآمد برای مدیریت آب و جلوگیری از لغزش در محیط‌های مختلف، نصب گاترهای خطی در محیط‌هایی با شیب نیز امکان‌پذیر است.
  دلایلی که نصب گاترهای خطی به شیب را ساده می‌کند، عبارتند از:
۱. سازگاری با شیب: طراحی خطی گاترها به ویژگی منحصر به فرد آنهاست که از جریان آب در هر زاویه‌ای سرانجام می‌دهند، بدون توجه به شیب محیط. این ویژگی باعث می‌شود که گاترهای خطی به راحتی بتوانند در محیط‌های با شیب نصب شوند.
۲. فرآیند نصب ساده: گاترهای خطی با طراحی منحصر به فرد خود، امکان نصب سریع و آسان را فراهم می‌کنند. این محصولات با استفاده از اتصالات مخصوص و سیستم‌های قفل‌گیری ساده، به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات ویژه نصب می‌شوند.
۳. انعطاف پذیری در نصب: گاترهای خطی به دلیل طراحی خاص خود، انعطاف پذیری بالایی در نصب دارند. این به این معناست که می‌توانند به طور دقیق در مسیرهای مختلف و با ابعاد متفاوت نصب شوند، بدون اینکه به مشکل خاصی برخورد کنند.
با توجه به این ویژگی‌ها، نصب گاترهای خطی در محیط‌های با شیب نه تنها ساده و آسان است، بلکه به عنوان یک راهکار موثر برای مدیریت جریان آب و ایجاد سطح ضد لغزش در این نواحی مورد توجه قرار می‌گیرد. سخن پایانی در نتیجه، گاترهای خطی با ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی که دارند، به عنوان یک راهکار کارآمد و موثر برای مدیریت جریان آب و ایجاد سطح ضد لغزش در محیط‌های مختلف، از جمله محیط‌های با شیب، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. طراحی خطی آنها، امکان جریان آب به صورت یکنواخت و متمرکز را فراهم می‌کند و با نصب ساده، انعطاف پذیری در مسیرهای مختلف و سهولت شیب دهی، به راحتی قابل استفاده در انواع محیط‌ها می‌باشند. این محصولات باعث می‌شوند که محیط‌های مختلف زیباتر، ایمن‌تر و کارآمدتر شوند، بنابراین انتخاب گاترهای خطی به عنوان یک راهکار بهینه برای نیازهای مدیریت آب، اجتناب‌ناپذیر است.

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • شرکت هسل دیزاین
  • ویژگی پالت پلاستیکی استاندارد چیست ؟
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی